Hi-Tec vandrestøvler afprøvet og testet i vådområder

prøvet-testet-vandrestøvler-fodsti-landskab-england-essex-øerne-solopress-team-medlemmer-hunde-pleasent
Begyndelsen på gåturen

Vi anmeldelse Hi-Tec vandrestøvler under en af vores gåture langs vandkanten.

Hvordan det hele begyndte

Afprøvet-testet-vandrestøvler-rute-spor-landskab-solopgang-smukke-foto-hytte-moser
Udsigten over marsken ved en gammel hytte på vej til Wallasea Island

Det hele begyndte med en forsinket julegave til en ven - et OS-kort over Blackwater-flodmundingen. For at være mere præcis et papirbaseret explorer-kort (det med papiret bliver vigtigt senere). Det ankom i en banal manillapose, som så mange andre skinnende nye ting gør nu om dage.

Solopress-medarbejdere studerer OS-kortet og udpeger de ønskede ruter
Studerer kortet

Jeg ved ikke med dig, men jeg kan studere et kort i timevis. Det første, man gør, er selvfølgelig at finde ud af, hvor man bor (hvis det er på kortet) eller måske et sted, man har besøgt. Men når det er overstået, kan man lade øjnene vandre og følge ridestier og gangstier - gennem steder, hvor man altid har troet, at man ikke havde ret til at gå; over landmændenes marker, Forsvarsministeriets jord eller endda landingsbaner! På dette specifikke kort er der er to gangstier, der passer til den tidligere beskrivelse. En af dem kaldes 'Broomway' går omkring en kilometer ud i havet og ender med at føre den modige rejsende ind i MOD's farezone og til sidst, hvis man overlever, ud på øen Foulness. Den anden går lige over London Southend Lufthavns landingsbane og ender nær Hi-Tecs hovedkvarter, en sti, der bogstaveligt talt skulle vise vej til vores valg af vandrestøvler lidt senere i denne fortælling! Så efter at have stirret på kortet i nogen tid (og udpeget stier, som vi ikke vidste eksisterede), blev ideen lanceret: Lad os gå på alle stierne på dette kort.

Fantastisk smukt foto af en lyserød og lilla solopgang over Essex-flodmundingen
Solopgang over Wallasea Island. Kranerne, som du kan se i midten til højre, er en del af en tømmerplads.

Der var noget underligt tilfredsstillende ved tanken om at kunne sige, at vi har gået alle stierne på dette kort. Det blev foreslået, at vi markerede kortet på en eller anden måde, når hver enkelt var "erobret". Men ak (ikke atlas), fandt ejeren af kortet denne foreslåede ødelæggelse af hans dyrebare nye kartografiske vidunder for meget at bære og afviste hurtigt dette forslag, før det blev for populært. Og så var det afgjort, at vi ville gå alle stierne på kortet.

Her er nogle af de grundregler, vi har fastlagt:

1. Hver tur skal starte i en by eller landsby og slutte i en anden by eller landsby.
  2. Hver tur skal være mere end 8 km lang (erfarne vandrere, der læser dette, vil måske mene, at det er en meget lav minimumsafstand, men nogle af vores deltagere er ikke i så god form).
  3. Vi skal af sted før solopgang. (vi har en solopgangs-elsker i vores gruppe, som skal poste mindst 1 billede af en solopgang på Instagram om dagen!)

Vandrerne

I rækkefølge efter alder (og livserfaring).   Jon Kenyon

•  Alder: 50 noget
  • Hobbyer: Han roder med sin kindle, tekniske ting, går tur med sin hund og mindes rejser på Nilen.
  • Fitness: Godt, når man tænker på
  • Gå-oplevelse: Som tidligere handelsskipper har han brugt meget tid på at gå. Han er den mest erfarne i gruppen - faktisk har han altid vandrestøvler på - og er typen, der tager sine nye støvler med på kontoret. "bare for at lægge dem i seng"

Andy Smith

•  Alder: 40
  • Hobbyer: Instagram (fotografering), biler, Solopress, rugby.
  • Fitness: Moderat (underligt hurtig i en lige linje-sprint)
  • Gå-oplevelse: Hovedsageligt i byerne

Shaun Slater

• Alder: 32(ish)
  • Hobbyer: Amerika, amerikansk mad, at spille fodbold (og manager), film
  • Fitness: Smuk pasform
  • Gå-oplevelse: Elsker en gåtur om aftenen og er godt trænet i at gå rundt i amerikanske forlystelsesparker (dækker let 15 miles på en dag) - og indkøbscentre, der forsøger at undgå de berygtede Mall Walkers

Adam Wilson-Bowen

• Alder: 28
  • Hobbyer: Havearbejde, gåture med hunden, gør-det-selv, cykling, slankekure.
  • Fitness: Ikke dårligt
  • Oplevelse af at gå: Nyder at gå tur med hunden, men vil hellere ride

Mycroft

• Alder: 18 måneder
  • Hobbyer: Slikker katte, stjæler træskeer, mad
  • Fitness: Meget veltrænet, indtil der sættes snor på
  • Oplevelse af at gå: Har været over det hele, mest sammen med sin skinnende sorte mopsven Fry

Vores vandreudstyr

Foto af de fire forskellige vandrestøvler fra Hi-Tec
Holdets fodtøj (fra venstre mod højre) Jon, Shaun, Adam og Andy

Som du sikkert har indset, er vi langt fra hærdede, erfarne vandrere. Så de fleste af os (bortset fra Jon) har kun det mest basale vandreudstyr, og de "seje" yngre vandrere i begyndelsen havde kun lærredssko. Det var en våd, blæsende, slæbende, mudret kilometer på den første tur. Vi besluttede at investere i ordentligt vandretøj til næste gang!

Solopress-teamet kigger ud over de tågede flader på deres gåtur
Vi nyder alle sammen udsigten

Da vi kom tilbage til basen, søgte vi først på Google, men så gik det op for os, at der straks dukkede hundrede forskellige mærker op i søgeresultaterne, Hvis vi bruger dette kort som vores vigtigste inspiration, bør det vel hjælpe os med at finde vores fodtøj? - og med det mærkelige (lidt new age-agtige) mantra i hovedet gik vi i gang med at finde et. Det tog ikke lang tid, før en af os kom i tanke om, at Hi-Tec var baseret i Southend, husk vejen, der førte til Hi-Tec? Perfekt, tænkte vi, Men sælger Hi-Tec gode vandresko? Vi havde alle tågede minder om almindelige, hvide velcro-træningssko ... den slags, som din mor kunne give dig til idræt. Så det var med en vis tøven, at vi loggede ind på siden og straks blev overraskede over det store udvalg af vandrestøvler, løbesko og endda trendy lærredssko. Fremragende! Nu skulle vi bare finde et par, vi hver især kunne lide. Det var på dette tidspunkt, at valgets byrde ramte os: Nogle gange gør for mange muligheder det svært at træffe beslutninger, især for de naturligt ubeslutsomme.

Beslutninger, beslutninger...

Vi besluttede alle, at vi ville købe forskellige sko. På den måde kunne vi vurdere, hvilken støvle der var bedst til at gå i. Desuden mente vi, at det ville se Ikke cool hvis vi havde matchende fodtøj.

Jons vandrestøvler

Hi-Tec Altitude Pro RGS vandtæt vandrestøvle til mænd
Hi-Tec Altitude Pro RGS vandtætte vandrestøvler til mænd valgt af Jon

Hi-Tec Altitude Pro RGS vandtætte vandrestøvler til mænd, VEJLEDENDE UDSALGSPRIS £119.99

Jon elsker teknologi, og denne støvle er fyldt med det. Han var især begejstret for begrebet "rolling gate system". Støvlen er designet til faktisk at hjælpe dig med at gå ved bogstaveligt talt at rulle fodsålen og hjælpe dig med at bevæge dig. Den har også en Dri-Tec vandtæt membran, og hvis der er noget, man ønsker sig af en støvle, så er det evnen til at holde sig tør. Det er ikke sandsynligt, at du får skyttegravsfod på en 4 timers gåtur, men det er meget mere behageligt, hvis du ikke går i din egen skos fodspa. Disse støvler kom også med på top 10 over de bedste vandrestøvler ifølge The Independent.

Andys vandrestøvler

Hi-Tec Sierra Duck vandtæt vinterstøvle til mænd
Hi-Tec Sierra Duck Waterproof Vinterstøvle til mænd valgt af Andy

Hi-Tec Sierra Duck vandtætte vinterstøvler til mænd VEJLEDENDE UDSALGSPRIS £99.99

Okay, det er måske et mærkeligt valg at gå efter noget, der beskrives som en vinterstøvle, i stedet for en vandresko, men Andy kunne virkelig godt lide støvlens udseende, især pelsforingen. Det faktum, at de så seje ud og lovede at være vandtætte, gjorde, at han var solgt.

Shauns vandrestøvler

Hi-Tec Bergamo vandtæt vandrestøvle til mænd
Hi-Tec Bergamo Waterproof vandrestøvle til mænd valgt af Shaun

Hi-Tec Bergamo vandtæt vandrestøvle til mænd VEJLEDENDE UDSALGSPRIS £179.99

Så Jon havde valgt kritikernes valg og, viste det sig, Shauns førstevalg. Men da vi havde aftalt, at vi skulle have hver vores stil, var Shaun nødt til at gå tilbage til tegnebrættet. For ikke at blive overgået sorterede han listen efter pris (højest til lavest) og arbejdede sig nedad. Det varede ikke længe, før han faldt over disse skønheder - grebet på sålen så fantastisk ud, og de havde en smule teknologi, som Jons støvler manglede: en "Ortholite"-indlægssål for ultimativ komfort.

Adams vandrestøvler

Hi-Tec V-Lite Peak vandtæt vandrestøvle til mænd
Hi-Tec V-Lite Peak Waterproof vandrestøvle til mænd valgt af Adam

Hi-Tec V-Lite Peak vandtæt vandrestøvle til mænd VEJLEDENDE UDSALGSPRIS £99.99

Jeg var den sidste til at beslutte mig for mine støvler. Jeg ville vente, til alle andre havde truffet deres valg, før jeg traf mit, i håb om at det mindre udvalg ville hjælpe med at indsnævre udvalget. Men det eneste, det gjorde, var at fremhæve den teknologi, de havde, og som jeg ikke ville gå glip af! I sidste ende fremstod disse støvler som det oplagte valg. V-Lite-teknologien er en særlig konstruktion, som gør støvlerne virkelig lette, og de har Ortholite-indlægssåler, som giver svampet komfort. Også "Vibram" førte mig et par år tilbage, da jeg og et par venner plejede at træne Parkour (For dem, der ikke ved det, er det en sport, hvor folk kaster sig op, over og ned ad bygninger for sjov). Vi var aldrig særlig gode - men det var sjovt, og vi havde alt det rigtige udstyr. Grunden til, at jeg nævner det, er, at en Vibram-sål var noget, man specifikt kiggede efter i skoen, da alle de spring fra fjollede højder har en tendens til at ødelægge ens fødder uden den rette beskyttelse.

og...

Hi-Tec Sierra Lite Original vandtæt vandrestøvle til mænd
Hi-Tec Sierra Lite Original Waterproof Vandrestøvle til mænd valgt af Adam

Hi-Tec Sierra Lite Original vandtæt vandrestøvle til mænd VEJLEDENDE UDSALGSPRIS £54.99

Jeg var splittet mellem denne støvle og Vi-Lite Peak. Den anden støvle havde flere funktioner, men denne så bare cool ud. Jeg elsker retrostilen, de er baseret på Hi-Tecs første vandrestøvle, et britisk design fra 1978. Så det kombineret med den vandtætte DRI-TEC-membran gjorde valget mellem dem næsten umuligt! Til sidst besluttede jeg, at hvis Shaun kunne bruge £179,99 på et par støvler, så kunne jeg bruge £154,98 på to ... så det gjorde jeg! Så vi havde truffet vores valg, afgivet vores ordrer og hurtigt modtaget vores leverancer. Det var tid til at sætte vores støvler på prøve. Vi tænkte, at det ville være en god idé at anmelde vores nye vandrestøvler efter hver tur, da vi følte, at der manglede amatør- og hobbyanmeldelser på nettet - selv om der er masser af gode sider med "rigtige" anmeldelser, havde vi svært ved at finde nogen, der var nye i vandring, og som gav deres mening til kende.

Wallasea Island til South Fambridge Walk

Sattelitbillede af ruten fra Wallasea Island til South Fambridge Walk
Adams rute

Jeg gik fra Wallasea Island til South Fambridge, Hockley.

• Afstand: 6,8 kilometer
  • Gennemsnitlig hastighed: 2,4 km/t
  • Forbrændte kalorier: 948 (det er 1,93 Big Macs!)

Da vi havde besluttet os for vores sko, havde vi allerede gået to af vores planlagte ture. Vores første tur i Hi-Tecs var derfor Wallasea Island til South Fambridge. Vi besluttede, at den bedste måde at anmelde vandrestøvlerne på ville være at fokusere på et forskelligt par på hver tur og starte med mine Hi-Tec V Lite's.

Smukt foto af hunden Mycroft, der snuser til en sten med flodmundingen i baggrunden
Mycroft udforsker de nye dufte

Vi vågnede på, hvad nogle vil kalde et ugudeligt tidspunkt (kl. 4.30!) for at se solen stå op over Crouch-floden. Mycroft var tilbageholdende med at komme op og ud, især fordi det var en tåget og kold dag, og jorden var fyldt med dug (han hader våde poter). Den tykke tåge gav mulighed for nogle spektakulære, men også lidt uhyggelige billeder, og vi brugte en stor del af turen på at tage billeder, hvilket førte til en lav gennemsnitshastighed. Vi åbnede vores skuffende supermarkedssandwich omkring kl. 0800. Jeg vil ikke anbefale tun før kl. 10 om morgenen. Mycroft inhalerede dog resterne. Kort efter blev vi glædeligt overraskede over at se det skinnende sorte hoved af en sæl, der kom guppende langs floden. Begejstringen var kortvarig, da den hurtigt forsvandt ned i det mudrede, grå vand. (Muligvis fordi jeg begejstret råbte "SEAL!!"). Heldigvis fangede jeg en kort film af den lille fyr.

Vi var tilbage i Fambridge kl. 0900 og følte os behageligt trætte. Selv om det ikke var en særlig lang gåtur, var tågen i luften og vandet på jorden med til at gøre turen særligt stemningsfuld.

Adams anmeldelse af Hi-Tec V Lite vandtætte vandrestøvler til mænd

Hi-Tec V-Lite vandtætte vandrestøvler til mænd tørrer før mudder
Hi-Tec V Lite vandtætte vandrestøvler til mænd før mudder
Vandrestøvler under mudderet
Hi-Tec V Lite Men's Waterproof Hiking Boots bliver taget i brug (lidt sløret billede, jeg gik i panik, da jeg tog det!)
Vandrestøvler dækket af mudder, men som stadig holder Adams fødder tørre
Hi-Tec V Lite vandtætte vandrestøvler til mænd efter deres prøvelser

Hvordan gik det så med støvlerne? Jeg havde Hi-Tec V Lite Men's Waterproof Hiking Boot på.. De var lette for foden - meget lettere end mine daglige træningssko. De gav god ankelstøtte, hvilket helt ærligt krævede lidt tilvænning for en mand, der aldrig havde haft en vandrestøvle på før. Men efter godt ti minutters brug vænnede jeg mig til den ekstra støtte og fandt den faktisk betryggende, når jeg gik i vådt og ofte meget ujævnt terræn. I betragtning af at jorden var mættet af dug (mine jeans var gennemblødte i ankelhøjde efter blot et par skridt), forblev mine fødder varme og tørre under hele turen på 6,8 km.

De gjorde virkelig, hvad de sagde på dåsen, og gav mig lige så meget vandbeskyttelse som gummistøvler uden det ubehag, der følger med at gå i gummistøvler i mere end en halv time. Mine fødder følte sig godt tilpas under hele turen takket være Ortholite-indersålen, og de var ikke på nogen måde ømme, da jeg kom hjem, selv efter 4 timers gang.

Hi-Tec v-lite vandtætte vandrestøvler til mænd holder fødderne tørre, men ikke vores ben!
Hi-Tec V Lite Men's Waterproof Hiking Boots holdt mine fødder tørre ... en skam, at det samme ikke kan siges om mine jeans!

Jeg følte, at den overordnede kvalitet af støvlen var god og forhåbentlig vil holde i mange år fremover. Hvis jeg havde valget igen, ville jeg helt sikkert vælge disse støvler - det faktum, at de holdt mine fødder tørre, er et stort plus - der er virkelig ikke noget, der er mere tilbøjeligt til at ødelægge en gåtur end en våd fod. Jeg ser frem til at bruge dem på mange flere gåture fremover og må indrømme, at jeg føler mig lidt selvtilfreds med mit valg! Jeg er spændt på at se, hvordan de andre støvler klarer sig på vores næste gåtur.

Jeg giver dem 9/10. Den eneste grund til, at jeg trak dem ned til 9, var, at det tog mig et stykke tid at vænne mig til den ekstra ankelstøtte.

South Fambridge til Hullbridge

Satellitbillede af ruten fra South Fambridge til Hullbridge
Jons rute

Jeg gik fra South Fambridge til Hullbridge.

• Afstand: 8,2 kilometer
  • Gennemsnitlig hastighed: 2,7 km/t
  • Forbrændte kalorier: 1.144 (2,33 Big Macs!)

Jeg må nævne, at solopgangene blev tidligere og tidligere, og efter vores sidste gåtur, hvor vi vågnede kl. 4.30 for at se en solopgang (med den efterfølgende effekt, at vi nulstillede vores kropsure resten af weekenden), besluttede vi at droppe solopgangen. Når det er sagt, besluttede vi alligevel at starte tidligt og arrangerede, at vi fire skulle mødes og starte turen omkring kl. 5.30.

Begyndelsen af turen på betonstien over flodmundingen
Begyndelsen på gåturen

Så vi startede vores tur i South Fambridge. Vi fulgte stien langs kysten. Igen var ruten plaget af langt (vådt) græs, men vi fik nu selskab af en sky af blodtørstige myg, og en kort, hurtig joggetur ville få dem til at forsvinde for en stund. Men de ville altid finde dig til sidst. Efter ca. 45 minutters vandring nærmede vi os Brandyhole Reach. På dette tidspunkt bør jeg nævne, at vi tidligere på ugen havde brugt lidt tid på at kigge på kortet og krydse vores rute med nogle satellitbilleder. Under denne research havde vi bemærket, at nogle af de offentliggjorte stier så ud til at krydse over store vandområder. Men vi grinede af det og sagde, at det nok skulle gå på dagen, for kortene måtte jo være korrekte.

Vandrestøvle, der peger i retning af, hvor der skulle have været en bro, i stedet er der vand og en våd banke
Tro det eller ej, men den afmærkede sti fortsætter ligeud.

Hvor tog vi dog fejl! Det viste sig, at den sti, der skulle følge flodbredden, var helt ufremkommelig med store vandhuller og mange hektar fuldstændig uigennemtrængelig mose på vores vej. Så vi besluttede os for at gå "off piste" og finde vores egen sti.

Foto af den farligt udseende vakkelvorne bro over vandet
Vi havde ikke lyst til at prøve lykken med den udleverede 'bro'.

Det var muligvis ikke den bedste idé, vi nogensinde havde fået. Det meget våde græs blev hurtigt hoftehøjt, og nogle gange måtte vi tvinge os vej gennem noget, der lignede uigennemtrængelig jungle (men som i virkeligheden bare var nogle få små træer). Oven i købet oplevede vi flere gange, at det, der så ud til at være en god vej at gå, til sidst blev blokeret af vand, så vi måtte gå tilbage flere gange.

Vandring gennem de tilgroede græsarealer og smalle stier
Da vi endelig flyttede stien, var den meget tilgroet.

Alt dette lyder som lidt af et mareridt, men det viste sig faktisk at være noget af et eventyr, og vi ankom til sidst til Brandy Hole våde og trætte, men i det store og hele ret tilfredse med os selv. Den næste del af turen førte os fra Brandy Hole langs havnefronten ved Hullbridge. Det interessante ved dette var, hvor mange ekstremt dyre huse vi passerede. Og endnu mere forbløffende var det, at mange af dem så ud til at være ubeboede! Højdepunktet på denne strækning var de madpakker, som Andy havde været så venlig at lave til os. Min bestod af jordnøddesmør og syltetøj og var simpelthen så lækker. Til den sidste march ind i Battlesbridge måtte vi gå langs vejen. Det var meget skuffende, for ud over at det var kedeligt, føltes det også lidt farligt, fordi vi hele tiden skulle holde øjnene åbne for den tidlige lørdagsmorgentrafik, som så ud til at være opsat på at køre os ned. Vi noterede os alle, at vi ville forsøge at planlægge alle fremtidige vandreture, så de ikke omfattede veje. Vi rullede ind i Battlesbridge omkring kl. 11, trætte og udmattede, men med en stor følelse af at have opnået noget. Crouch-floden havde gjort sit værste for os, og vi havde sejret. Og nu er det videre til den næste tur.

Jons anmeldelse af Hi-Tec Altitude Pro RGS vandrestøvler til mænd

Jons imponerende 'gators' holdt hans ben tørre, og det samme gjorde hans vandrestøvler
Andys fødder (til venstre) var tørre, men hans ben var gennemblødte, Jon (til højre) var tør som et ben takket være hans stilfulde (eller stil-)ish) alligatorer

Jeg må med det samme sige, at disse støvler kan bæres "ud af æsken". Med dette mener jeg, at der absolut ikke kræves nogen "tilvænning". De var helt komfortable fra starten. Der reklameres med, at disse støvler er vandtætte. Dagens gåtur var en fremragende test for denne påstand, og jeg er glad for at kunne sige, at de bestod denne test med glans. Mine fødder blev holdt helt tørre og varme under hele turen - der kom ikke en dråbe vand ind i støvlerne. Den helt store feature ved disse støvler er "Vibram RollinGait System" (RGS). Ved hjælp af en buet sål hævder dette at reducere muskeltræthed og ankelbelastning. Endnu en gang kan jeg sige, at disse støvler klarede sig glimrende på dette område. Under de omveje, vi måtte tage på denne tur, havde mine fødder altid et godt greb, selv når terrænet var særligt ujævnt. I det hele taget har jeg intet at udsætte på disse støvler, og jeg ville ikke tøve med at give dem et godt skudsmål. 10/10 anbefaling.